donderdag 26 januari 2017

Eigen huisje



Het klinkt raar maar misschien ga ik samen met mijn zoons toch in een eigen huisje wonen.
Het huis naast mijn ouders komt te koop.
Het is allemaal nog giswerk want 1. ik heb nog geen idee wat het moet kosten en 2. ik heb geen idee of ik überhaupt wel een hypotheek kan krijgen in mijn situatie.

Maar wat ik wel weet is dat om een hypotheek te kunnen krijgen ik zoveel mogelijk eigen vermogen moet hebben.
Hoe meer eigen vermogen, hoe groter de kans om op een hypotheek.
Maar zoals jullie weten is mijn eigen vermogen schrikbarend laag.
En dus bedacht ik voor mezelf weer hoe ik snel, zoveel mogelijk kon gaan verdienen.

Ik kwam op een snelle berekening wat mijn toekomstig jaarsalaris gaat zijn en controleerde even via de belastingdienst op hoeveel zij mijn jaarsalaris hadden staan.
Dit bleek extreem hoog te zijn dus dit heb ik meteen aangepast/gewijzigd.
Door deze wijziging bleek dat ik recht had op meer zorgtoeslag en kindgebonden budget.
Het verschil tussen de bedragen ga ik meteen weer sparen, ik had immers in mijn excelbestand rekening gehouden met de oude bedragen en zo al gezien dat ik rond kon komen met de lagere bedragen, alles daarboven was dus "extra".
Ik had er ook voor kunnen kiezen om de bedragen te laten hoe het was en bij de belastingaangifte van 2017 veel terug te krijgen maar dan ontvang ik er geen rente over en op mijn spaarrekening wel.
Het is niet veel maar alle beetjes helpen toch wel.

Ik ga weer actiever proberen te verkopen, er liggen nog veel dingen te liggen die toch nog iets kunnen opleveren.
Al spreek ik wel met mezelf af, als het niet binnen een X aantal weken weg is probeer ik het gratis weg te geven, komt er alsnog niemand op af dan wordt het toch nog weggegooid of naar de kringloop gebracht.

Verder kwam ik nog oud goud tegen wat klaar ligt om te verkopen.
Even de komende dagen de goudprijs in de gaten houden en dit weg brengen.
Hopelijk levert dit nog iets op, heb je toch nog iets aan je oude trouwring 😜.

Verder ga ik mezelf toch echt verdiepen om mijn auto weg te doen.
Ik gebruik hem zo weinig maar hij is nog wel all-risk verzekerd omdat ik als de dood was om een ongeluk te krijgen en zonder auto kwam te staan.
En wat te denken van de wegenbelasting elke maand.
Dit is natuurlijk zonde van het geld.
En als het niet anders kan dan misschien toch maar overwegen om straks op mijn fiets naar mijn werk te gaan, al kost dat ook veel extra reistijd maar het kost altijd minder dan het hebben van een auto.
Stel dat het me lukt om mijn auto voor eind februari te verkopen dan levert me dit €740 op een jaar op zonder benzine meegerekend.
Voor mijn auto verwacht ik niet veel terug te krijgen dus dit tel ik niet mee, alles wat die opleverd is dus mooi meegenomen.
Openbaar vervoer had ik ook al bekeken alleen gaan er geen bussen terug rond het einde van mijn werktijd dus ik denk dat we maar eens aan conditie verbetering gaan doen haha.
Weer een besparing; ik hoef geen sportschool abonnement te nemen!


Zijn er nog extra dingen waar jullie op besparen/bezuinigen?

Groetjes, Stèphanie

4 opmerkingen:

  1. Oehh, Zulke ideeën zijn altijd heel spannend. Verdiep je inderdaad nog even in de hypotheek regeltjes en ga eens langs een hypotheek adviseur. Het eerste gesprek is gratis en die kan je wel vertellen hoeveel hypotheek je in jouw situatie kan krijgen en waar je rekening mee moet houden. Je spaargeld is namelijk nodig om de kosten koper etc te betalen en heeft niet direct effect op de hoogte van de hypotheek die je kan krijgen. Het is eerder dat je voldoende bij moet kunnen leggen om uiteindelijk alles te kunnen betalen. De maximale hoogte van hypotheek die je kan krijgen is op basis van je inkomen en de waarde van het huis.
    Verder is die auto de deur uit doen besparing nummer 1! Ik zou ook adviseren om niet te kijken waarop je mogelijk zou kunnen besparen, maar waar je nou werkelijk geld aan uitgeeft. Pas dan kan je ook echt zeggen waar je op kan besparen.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje daar had ik zelf nog niet aan gedacht, binnenkort maar eens een gesprek aanvragen en kijken hoe het loopt

      Verwijderen