maandag 12 december 2016

Ongemerkt sparen.


Tijdens een van mijn nachtelijke piekersessies liep ik te denken hoe ik geld op mijn spaarrekening moest krijgen en opeens wist ik iets heel simpels.
Mijn lopende rekening afromen, net zoals vroeger achter de kassa.
En dan heb ik het niet over zulke grote bedragen maar alles achter de komma op 00 en voor de komma moet eindigen op 0 of 5.
Dus even een voorbeeld. €54.67 wordt €50 en  €68,12 wordt €65.
En dit ga ik ook doen met de bedragen die binnen gaan komen.
€83 zorgtoeslag wordt meteen €80 en €411 kindgebonden budget wordt meteen €400 (waarom ook niet toch?)
Op jaarbasis zou dit alleen van de toeslagen al  €168 opleveren  en je merkt dit bijna niet als het binnen komt (ik ga dit automatisch inboeken op de dag dat het binnenkomt).

Ik heb jullie verteld dat ik een brief kreeg dat mijn autoverzekering €6,41 naar beneden ging per maand en op mijn telefoonrekening krijg ik €2,50 korting deze bedragen gaan ook automatisch naar mijn spaarrekening zodra de rekening binnenkomt.
Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt met alles wat ik "sparend bespaar".
Alles hierboven beschreven is toch een besparing van ongeveer €275 alles bij elkaar op een jaar.

Nu heb ik ook nog schulden lopen en deze vindt ik echt vreselijk!
Ik zal maar meteen vertellen wat het is.
De eerste is van de belastingdienst voor het terug betalen van teveel ontvangen kinderopvangtoeslag, hier kreeg ik pas geleden een mazzeltje mee €353 te weinig ontvangen in 2015 dus dit werd van het totaal afgehaald.
Ik betaal hier €41 per maand aan af.
Jullie hebben geen idee hoe goed die €353 uitkwam, dit scheelde dus bijna 9 maanden afbetalen!

En nu komt de tweede en dat is echt degene waarvoor ik me schaam: wehkamp.
Ik ben ooit zo stom geweest om iets op krediet te kopen en dus tegen torenhoge rente.
En zodra je zo een rekening hebt kun je heel makkelijk dingen bij bestellen en dat heb ik dus gedaan.
Doordat de rente zo hoog is loste ik in het begin ook bijna niks af (het standaard aflosbedrag stond op €30 maar hiervan verdween  €10 al in de rente).
Dus op het moment dat dit voor mij duidelijker werd (dit gebeurde al tijdens mijn huwelijk) heb ik dit bedrag hoger gezet en kort nadat we uit elkaar gingen heb ik hem opnieuw omhoog gedaan tot €120.
En ik kan nu bijna met trots zeggen dat deze binnenkort helemaal weg is.
Zo blij dat me dit zelf gelukt is.

Ik ga dit dus proberen extra af te lossen in januari en februari zodat ik dus eerder klaar ben.
Elke maand loste ik dus €161 af en vanaf het moment dat ik dit niet meer aflos gaat dit meteen door naar mijn spaarrekening.
Ik weet uit mijn hoofd niet wanneer ik klaar ben dus durf ook niet te zeggen hoeveel ik hiermee extra spaar maar ik denk ongeveer €1500.
Dit tikt dus lekker mee voor mijn doel.

Romen jullie je betaalrekening ook af naar je spaarrekening of ben ik de enige die dit doet?



Groetjes, Stèphanie. 

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het bewonderingswaardig dat je er eerlijk voor uitkomt dat je fouten gemaakt hebt, en hoe je er nu mee omgaat.
    Succes met het verder afbetalen van je schulden, dan kun je daarna lekker gaan sparen!

    En nee, ik spaar niet volgens die afroom methode. Ik kan sparen omdat ik een tijd geleden besloten heb om alle uitgaven bij te houden. Zo zie ik precies waarin ik mijn geld uitgeef en dus ook wat ik te véél uitgeef aan bepaalde zaken. Hierdoor kon ik bijsturen nu geef ik dus gewoon minder uit.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewonderingswaardig vindt ik het persoonlijk niet.
      Het is een onderdeel van mijn financiën en dat stukje moet hier dus ook genoemt worden.

      Ik heb mijn uitgaven ook redelijk duidelijk maar toch merk ik dat er dingen ongemerkt meer kosten.
      Ik moet dat hele plaatje nog eens goed na gaan kijken.

      Verwijderen
  2. ik vind het zo'n rotsysteem dat je teveel toeslag kunt krijgen die dan weer terugbetaald moet worden... hoevaak ik al niet gehoord heb dat mensen daardoor in de problemen kwamen :s
    en die schuld bij de wehkamp daar zou ik me niet voor schamen hoor, fouten maakt iedereen weleens. Het gaat erom wat je ermee doet, en jouw aanpak van aflossen is zeker niets om je voor te schamen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het systeem van de torslagen werkt niet echt perfect maar gelukkig was het dit keer geen extreem hoog bedrag.

      Wehkamp is ook zo een schuld waardoor mensen in de problemen komen.
      De rente die daarop staat is zo hoog dat je bijna niks aflost met kleine bedragen.
      Je moet dus elke maand veel aflossen om hem klein te krijgen en dat lukt vaak niet in zo een situatie.

      Dankje voor je woorden.
      Ik zal blij zijn als ze beide op 0 staan.

      Verwijderen
  3. Knap hoor en dat afromen doe ik ook regelmatig èn tussendoor nog "rare" bedragen overboeken op vaste data, zoals op elke 7e van de maand €1,38 en de 12e €3,47 enz. ongemerkt spaar ik zo vaak 40 tot 50 euro extra die ik niet voel.
    Nu ik dit zo tik, moet ik lachen om mezelf, maar voor mij werkt het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat iedereen zo zijn eigen methodes heeft haha.
      Maar dat overboeken moet ik onthouden. Misschien een idee voor de toekomst.

      Verwijderen
    2. Grappig dat iedereen zo zijn eigen methodes heeft haha.
      Maar dat overboeken moet ik onthouden. Misschien een idee voor de toekomst.

      Verwijderen