donderdag 1 december 2016

Sinterklaas uitgaves



Eigenlijk komt dit bericht een beetje laat want ja als het goed is heeft iedereen zijn Sinterklaas kado's al binnen, of wordt het toch last minute shoppen voor sommige van jullie?


Ik heb gelukkig al mijn kado's al binnen maar heb wel besloten dat ik het volgend jaar allemaal anders ga doen.
Want eigenlijk is het toch absurd hoeveel kado's we kopen en hoeveel geld we er aan uitgeven.
Daarbij is mijn jongste zoon begin november jarig en de oudste 1 week na sinterklaas, en dat maakt het simpel gezegd nog moeilijker om te verzinnen wat ze krijgen.
En hebben ze het eigenlijk allemaal wel nodig?
Ik kan voor mijzelf, en mijn kinderen dus, heel simpel zeggen NEE.
We kopen zoveel onzinnige, niet nuttige kado's dat we door het bomen het bos niet meer zien.
Zoveel speelgoed en met de helft spelen ze maar een korte tijd om het vervolgens achter in de kast te leggen en er niet meer naar om te kijken.


Dus vanaf volgend jaar krijgen ze maar 4 kado's ieder.
Dat klinkt natuurlijk heel weinig want zo'n volle zak met kado's staat natuurlijk heel leuk maar hier gaat het niet meer gebeuren, vanaf volgend jaar dan haha.
Voor wie niet weet wat "de regels" van de 4 kado's zijn, hier komen ze:
1 wat ze willen
2 wat ze nodig hebben
3 wat ze kunnen dragen
4 wat ze kunnen lezen

Hele simpele regels en het zijn allemaal dingen die gebruikt gaan worden en dat vindt ik heel erg prettig, de nutteloze kado's vragen ze maar bij hun vader hahaha.


En dit gaat dus ook veel schelen qua uitgaves, waar ik voor de scheiding een budget had van (schrik niet) €75 tot €100 per kind (dit jaar is dat al vele malen kleiner) .
Ik heb nu dus een beetje berekend voor volgend jaar per kind:
1 maximaal €20
2 maximaal €10
3 maximaal €10
4 maximaal €10
totaal      €50 per kind

Dit is dus ongeveer de helft van wat ik tot nu toe uitgaf, een besparing van ongeveer €100.
En dit alles wil ik dus betalen van mijn "inkomsten" bij euroclix.
En natuurlijk begin op tijd met kopen, hoe dichterbij de decembermaand hoe duurder de kado's lijken te worden.
Of kijk na de feestdagen op Marktplaats, er zijn genoeg mensen die toch net niet  de juiste kado's gekregen hebben en hier zo snel mogelijk vanaf willen.


Veel goede voornemens dus voor hoe ik het volgend jaar wil gaan doen.
Hoeveel geven jullie gemiddeld uit aan Sinterklaas en krijgen jullie kinderen een onbeperkt aantal kado's of gaan doen jullie ook kado's met regeltjes eraan?


Groetjes, Stéphanie

8 opmerkingen:

  1. Dit zijn inderdaad de dingen waar je heel goed up kunt besparen. Wij vieren het alleen nog maar met volwassenen, maar zelfs dan vragen we alleen dingen die nuttig zijn / opraken. Ik heb dit jaar ruim 10 cadeau's voor €35. Het gaat bij ons dan ook nieuwe om het grootste of mooiste cadeau, maar om de gezelligheid en quality time. Iets wat voor kleine kinderen veel lastiger is om te begrijpen. Wat je zelf al aangeeft: koop je cadeaus al een paar maanden vantevoren. Dat spreidt de lasten (december is al duur) en je kan veel rustiger op zoek naar een geschikt cadeau :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja en ik pak het ook gelijk altijd in.
    Zo wordt het voor jezelf ook een verrassing wat ze ook alweer krijgen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar dit is volgend jaar.
    Lijkt mij ook leuk om te lezen hoe je het dit jaar oplost. Juist omdat dit jaar dus voor het eerst anders is dan eerder.
    Wij kopen veel te veel. :D Maar wel altijd volgens de 4 regels.
    Dus zeker een boek, een spel voor de hele familie, dit jaar sjaal etc.. kleding, speelgoed wat ze willen (maar max 20e pst.) douchegel. "Probleem" is dat wij het met de hele familie vieren en opa en oma (in tweevoud) ook wat willen kopen. Dus meestal is het bovenstaande x3.....
    Desalnietemin zijn ze met alles blij en dankbaar. En het opvallende is dat de prijs er echt niet toe doet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit jaar heb ik alle kado's al eerder gekocht (in oktober en november). Ikzelf heb niet extreem veel gekocht maar opa en oma, oom en tante en overgrootmoeder hebben ook allemaal nog iets gekocht dus uiteindelijk werd het toch meer dan verwacht.

      Verwijderen
  4. Wij beginnen ook altijd al vroeg met inkopen. Enig nadeel is dan dat ik niet meer weet wat ik heb en hoeveel, zodat het altijd weer behoorlijk veel is. Heb me nu echt voorgenomen om volgens jaar alles te noteren wat ik gekocht heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat probleem ken ik, net zoals niet meer weten wat ze krijgen omdat het al zolang ingepakt ligt.
      Voor mama is het dus ook een verrassing op pakjesavond

      Verwijderen
    2. Dat probleem ken ik, net zoals niet meer weten wat ze krijgen omdat het al zolang ingepakt ligt.
      Voor mama is het dus ook een verrassing op pakjesavond

      Verwijderen
  5. Wij kopen veel vooruit en via mp. Dit jaar heb ik per kind maximaal 30 euro uitgegeven. En ze zijn er super gelukkig mee hoor. Laatst las ik ergens hoeveel sommige mensen uitgeven per kind, gewoon honderden euro's. Ik vind dat echt niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen